CONTROL SONORO

Taller Aire, Sonido y Poder. Festival Audiovisual ZEMOS98 10a

Traslación de una Cacerolada, Santiago Sierra

By • Mar 4th, 2008 • Category: ACCIONES

Una cacerolada ‘virtual’ bonaerense sonará en Madrid y otras cinco capitales
El País. F. J. – Madrid – 03/09/2002

Santiago Sierra, un artista que suele emprender polémicas acciones artísticas de crítica social, como pagar a 20 inmigrantes para que caven 3.000 tumbas frente a las costas del Estrecho (realizada este verano en Cádiz), actúa ahora en el contexto de Capital Confort 2002, que se desarrolla desde hoy y hasta el 8 de septiembre en las calles de Alcorcón (Madrid). Sierra, un artista de prestigio internacional, grabó una ruidosa cacerolada durante las protestas en Buenos Aires por el cierre de los bancos. Él propone al público participar en el proyecto colocando sus altavoces en la ventana y reproduciendo a todo volumen este CD el sábado 7 de septiembre a las 17.00. La acción se hará simultáneamente en Londres, Francfort, Ginebra, Viena y Nueva York. El disco se distribuye hoy en el Centro Municipal de las Artes de Alcorcón (avenida de Pablo Iglesias, s/n), en el marco del Festival Internacional de Teatro de la Calle de esta localidad madrileña.

200210_1.jpg

200210_2.jpg

Santiago Sierra “The Displacement of a Cacerolada” 2002

In March 2002 following the collapse of the peso, which sent Argentina into economic crisis The Argentinean government resorted to desperate measures to try and stabilise the economy. They decided to freeze citizens’ bank accounts to curb spending. The banks in Buenos Aires were boarded up with corrugated iron to stop people withdrawing their money.

Sierra recorded the sounds of people protesting in the streets, in a traditional protest called ‘Cacerolada’. This mostly consists of people banging pots and pans, and repeating chants. They also banged pots and pans against the corrugated iron. He made 7000 copies of the CD and posted them to different art galleries around the world; to London, Frankfurt, New York, Vienna and Geneva.

“To participate in the project,” said the CD sleeve (in both Spanish and English), “put your speakers in your window, turn your stereo up to full blast and play the whole CD at the following local times: London 4pm, Frankfurt Geneva and Vienna 5pm, New York 11 am. At that time, the CD was also broadcast on local radio in central London by Resonance FM.”

http://www.guardian.co.uk/arts/features/story/0,11710,809796,00.html
November 2005

image016.jpg

Leave a Reply